Selasa, 10 Jun 2008

Jangan Hina Anak Kampung....



Beberapa ketika dulu aku terkedu oleh mereka yang bangga menjadi
ANAK BANDAR..
dengan bangganya dorang tempelak muka aku::

"Sedar la diri sikit, kalau kaki tu bau lumpur sawah,
tak payah la cakap banyak"


heheh..
aku hanya tersenyum je..nak lawan cakap pun tak boleh...
sebab memangnya
aku asalnya anak kampung..
ada lagi yer umat malaysia yang pemikiran macam nie..
kalau mereka itu baca blog aku kan..
meh aku crita sket dengan korang..
betapa bangganya aku menjadi ANAK KAMPUNG..

1.sebelum berhijrah ke bandar, aku n famili tinggal di kampung..
walaupun dah pindah ke bandar tapi cuti sekolah,hujung mggu mesti balik kampung,
stay rumah cousin..sebab apa...boleh terjun sawah..

2.kenapa aku bangga?
sebab asal kampungla aku
kenal apa itu ikan sepat n ikan puyu
.
sekarang bila gi mana2 Pet Wonderland kat KL or kawasan Klang Valley
neh ada je ikan sepat dalam akuarium buat pet katanya..mahal lak tu..
baik tangkap dlm sawah..free lagi..wat pekasam..makannn..

3.masa di kampung zaman sekolah dulu,
aku sempat teman cousin aku gi gembala kambing n lembu..
best dapat dukung anak kambing...
time musim menuai..sawah kering..time tula masa
nak main kejar anak lembu..pastu main wau..
korang tau beza ke anak lembu dengan anak kerbau?

4.Korang penah kait buah manggis dari atas pokok?..erkk kenal ke pokok manggis?
pokok rambutan? pokok durian? tau ke pokok petai tu tinggi melangit..??
ada plak kejadian masa bawa kawan2 dari bandar
gi dusun abah aku,tetiba dia cantik punya "pose" suruh aku tangkap gambar dia..
dia amik galah "pose" gaya nak kait buah, tp aku musykil,
sbb dia nak kait buah durian..

selama aku hidup tak penah aku tengok orang kait buah durian..


5.Korang sedap kutuk orang kata suara mcm itik nila...
kenal ke itik nila tu macam mana..itik sudu? itik ang?
tau ke beza telur itik dengan telur ayam kampung?
Teringat lak crita kawan aku,bawa boss dia masuk kampung ...terkasima sbb
dapat tgk anak itik "live"..boleh tanya lagi tu "Binatang apa tu?"..
You know duckling??

6.Pernah gak aku ikut abah gi menjala..dapat mcm2..udang,ketam nipah,ikan baung,
lampan,kerpan..
tapi skrg bot dah tak da..
tenggelam masa tsunami..tinggal enjin je..
heheh..

Bangga kan aku jadi anak kampung, macam benda aku pernah buat.
Lagi satu abah n mama aku buat sawah gak..aku dulu sempat gak tolong abah aku gi menabur.
Kat sawah...ada padi..dari padi jadinya beras..
dari beras jadinya nasi...korang makan nasi kan..manala tau..beras2 yang korang makan
tu hasil tanah abah n mama aku..moga hasilnya korang terus cemerlang aku doakan..
"no hurt feeling k"..hikhik
So apa yang korang bangga jadi ANAK BANDAR?
Meh crita sket..

66 ulasan:

Sheeta dari Laputa berkata...

Saya amat menyokong akan tulisn anda kali ini...

Saya amat bangga punya kampung sekampung-kampungnya... Orang lain ada kampung ke..? ehehee...

Pernah ka tgk org "timba telaga".. lol~ ntah2 dengar pon misti tak penah..

makanya.. org kat pekan , jgn eksen sgt... ehehe..

@xiM berkata...

Orang kampung la best....tu yang siap ada cap orang kampung tuh...

apa ada pada bandar yang bingit?

~ mizzAmy ~ berkata...

~ saya berbangga jadik anak kampung *even tak dibesarkan kat kg*. dari mana mulanya bandar? -kampung gak jawapannya. :P ~

SaifulBashrie berkata...

Marissa,
tu la tu...timba telaga kan..heheh dulu suka tgk depa timba telaga..sekali2 nahh haruan besaq paha depa bawa kluaq..itu la kan..byk menda kita experience jadi anak kampung kan kan..

SaifulBashrie berkata...

Axim,
betui2 axim..sampai ada cap org kampung kan... tula aku dok tggu depa nak kata apa sgt sampai bangga jadi anak bandar neh...


MizzAmy,
heheh stuju amy...saya sgt stuju..

akupunyahal berkata...

i bangga lahir jadi anak kampung... ha ingat tak kecik2 main tembak2 siap buat senapang sendiri, main galah, buat pondok2, tangkap undang kat sungai.. sedap woo udang sungai.. and even until now bila sema parents dah pencen we choose to live in a kampung.. nasib baik my dad ada tanah besar di kampung.. and even though I kerja di bandar I buat umah di kampung walaupun dapat balik sebulan sekali..

SaifulBashrie berkata...

Malim,
yeah betul2...udang sungai mmg sedap..tambah kalau makan fresh2kan..
main senapang sendiri tu pun best gak..pakai peluru buah pokok pinang..pedih sangat2 kalau kena...hikhik..

Acaii Jawe berkata...

Ya betul, aku sangat setuju ngan ko bro..:) lagipun aku rase lagi bangga duduk kampung dari duduk bandar,hehee..byk yg aku perolehi duduk di kampung ni..emm,dari situ aku kenal erti susah dan jadi lebih tabah kat dunia ni..:) cayalah bro!!!

SaifulBashrie berkata...

Acai,
yup..mmg amat benar skali. kalau balik kedah tu..mmg aku akan gi umah kazen2 aku. balik lepak tepi sawah.
kadang kita tak sedar smua tu akan ajar kita betapa susahnya nak dapatkan sesuatu..contohnya beras..heheh...nak tanam padi..mcm2 nak kena buat...

*SiRibenMerah berkata...

wow...
ini memang best..
slalu dgr versi acai je..
ghupe2nya my heart pon ade versi tersendiri...
hikhikhik..
nnt balik kampung jgn lupa bwk saya yek..
ngehehe.. nk join wat sume aktiviti yg dinyatakan dlm entry itu...

wahhhhhh.. best.. besttt.. besttttt~

*erkk, ngan muka x malunya nk ckp yg saya x knal anak kerbau le...*

tapi abah slalu citer pengalaman cam neh jugakk.. memang best dgr citer x tau lak camne rasanya.. hiksss =P

Ida Naziri berkata...

mmg best duk kampung.tak payah lah bangga sgt jd anak bandar.kat kampung buleh tanam sayur jimat kan

Sheeta dari Laputa berkata...

Betoi..... :D

Busuk-busuk, orang kampung kalau minyak nek harga, kita bleh tunggang kerbau / lembu kan..kan..? ahahahah... Kat dusun, kat kampung bleh tunggang Scrambler. Mana ada org naek scrambler tengah pekan la ni.

Nak makan cabai melaka, ulam raja, daun selom, ala, kutip belakang umah saja....

kalau org pekan, nak beli cili padi pon nak kena ada kurang-kurang 5 kupang. lol~

p/s: suka amat entry nih.. buat le lagi.. tulis le cenggini lagik!!

EpaL c0keLaT berkata...

Dok kt kampung mmg best 8->
Aku rindu nk dok kt kampung :|

Yaya berkata...

kg kat mana tu?????

saya masa sekolah rendah siap panjat pokok duku atok lagikkkkk, pastu dok ber'kg' atas pokok duku..mkn duku lalalalalala

SaifulBashrie berkata...

MisRiben,
wahahhaha..tadi dah diperjelaskan dalam kita punya conversation kan kan.. insyaallah ada kelapangan join la nanti...ala kg sy dekat ja awak...takyah g jejauh pun..hikhik

SaifulBashrie berkata...

IdaShah,
yeah betui2...kat kampung macam2 ada..macam2 boleh buat.


Marissa,
amboi2 marini, sukanya dia. yelah2 kalau ada isu berbangkit lagi akan aku tulis ya..

SaifulBashrie berkata...

EpalCokelat,
hehehhe...kampung kan damai...sunyi..


Aleeya,
kampung kat kedah la..bash kan org kedah. waahhhh dasat2...sama la...sy n cousin panjat pokok mangga sebelah rumah...siap konon berangan, kami rumah atas pokok..wahhaha pastu siap la kerengga..hikhik

Tanpa Nama berkata...

bagi saya .. anak mana sekalipun, kita tetap hambaNya ..

kampung itu mendamaikan .. menyeronokkan ..

:)

bandar nih penuh dengan hiburan

Kristina Dian Safitry berkata...

hai..aku anak kampung baru pulang dari sawah,he..he...sorry man. daku baru bisa online blog...

Toni Blog berkata...

ada juga nama ikan sepat disana, di daerah ku banyak sekali :)

SaifulBashrie berkata...

LilyLulu,
yeah...benar juga tu...
kampung mendamaikan, bandar penuh hiburan..


Kristina,
wahahah selamat pulang ke bandar HongKong...ga apa kris..skrg kamu boleh online selalu kan..

SaifulBashrie berkata...

Tony,
oo iya?? disana ada juga ikan sepat?? heheh ga aku tahu itu.. ya disini juga ada ikan sepat..disawah padi banyak.

nicegirlz berkata...

hai...salam singgah..
jumpe org kedah...
hahaha, best...ak jugak org kedah tp lahir kat perlis...
tp dtg slngor dh lame, ikut family, susah..
alhmdulillah skrg dh senang sikit..hehehehe...
abah n mak tabah...

duk bndar jual ikan pekasam, org bandar perqak x penah mkn..
suh rase, esk order lg..
hahahaha...lawak!

Tanpa Nama berkata...

pesal semua orang bangga jadi anak kampung ek? seab statement penulis "So apa yang korang bangga jadi ANAK BANDAR?" tu membuat aku sayu plak...kalau orang yg mmg xde kampung mcm mane? statement aku bangga jadi anak kampung dah outdated..xleh pakai lagi beb..xbaik bangga diri ni...hehe..

Tanpa Nama berkata...

Wahhh hehehe :D nice post betul cakap kamu itu.. tinggal di kampung lagi best suasana dia.. dari di bandar..
saya masih ingat lagi time kecil2 saya suka.. kacau2 kerbau sampai kena kerja kerbau hahaha... so funny that time .. buah tarap, mangga dan bundu dan ceramai sangat sedap untuk dimakan..

Tapi saya pernah juga tinggal dibandar.. sebab ikut ibu bapa transfer kerja.. then yg saya ingat best di bandar.. paling2 pasar malam saja.. hehehe tapi itu pada pendapat ku lah.. tidak tahu orang lain bagaimana..

hehehe.. :D nice post

SaifulBashrie berkata...

NiceGirlz,
trimakasih sbb sudi singgah,
yer saya org kedah. alhamdulillah la if keadaan famili kamu dah settle down kan.. a'a pekasam tu kadang org xtau benda apa...haihh...


TanpaNama,
Maaf la yer,kalau entry aku memberi impak pada anda..bukan tujuan untuk mengapi2 kan tapi untuk memaparkan betapa aku bangga menjadi anak kampung walaupun dipandang serong oleh mereka2 itu.walopun dah outdated tapi mereka2 itu masih wujud.. bagi mereka yang xda kampung lak..nak wat mcm mana...selagi anda tidak memandang serong kami anak kampung neh..sudah adil kan.hehe ok..world peace.

SaifulBashrie berkata...

Etavasi,
kan kalu igt zaman kecil2 dulu di kampung mmg best, segala macam dibuat.
pastu pindah bandar..apa yang dikampung buat juga dibandar..heheh..panjat pokok smua tak tinggal..hikhik..

Gudang Kambing berkata...

banyak juga yang berasal dari kampung. saya juga dari kampung, n sering pulang kampung sesekali tengok ortu

SaifulBashrie berkata...

GudangKambing,
yeah ramei nie asalnya dari kampung.
sering ya pulang ke kampung..hikhik..

Syam berkata...

wuhuhuhu: aku lahir di bandar. tp sekarang aku kerja di kampung nun ceruk di selatan benua asia. mmg best dok di kampung. tp aku masih rindukn suasana bandar.

p/s: terima kasih sbb jenguk ke blog aku dan tinggalkan komen mr bash.

---------------------------------
syam @ http://aeropama.blogspot.com

SaifulBashrie berkata...

Syam,
no worries mr syam...begitu aku dikala bosan..crawling masuk blog org..
Lahir dibandar ek... keje kat ceruk ke... kampung n bandar semua ada pro n cons dia kan..
masing2 bergantung pada individu.

Hafifi berkata...

kampung..aku rindukan kmpung..demi pelajarn, aku terpaksa meringkuk dlm bandar..

duk kampung best bangat..tenang, tenteram, aman dan damai..

SaifulBashrie berkata...

Hafifi,
yeah begitu la korban seorang yang bergelar mahasiswa.hikhik..
aku dulu pun time study mcm ko jugak..
tp U aku pun dekat2 kawasan kg UMS KK..hikhik..tambah2 ada famili angkat kat sana..dekat kg juga..so hilang la rindu sket..

Mike.... berkata...

yeah..anak kota kan asalnya dari kampung-kampung juga bro..cm pola hidupnya sudah berubah..;D

SaifulBashrie berkata...

Mike,
hikhik..yeah benar tu mike... idea dr org genius neh,,hikhik..

eedany berkata...

saya pun asal dari kampung juga...

walaupun lahir di Hospital Queen Elizabeth KK tetap mengaku saya orang pekan papar gitew...

mesti dah sampai pekan papar kan, kan?

:)

SaifulBashrie berkata...

Eedany,
hehehe mesti la dah sampai...xtau la brapa kali dah..tak terbilang dengan jari...yerla balik umah famili angkat kat beaufort lalu sana kan..

Tanpa Nama berkata...

hohoh...i like dis entry.. yihaa.. hehehe... tak sabaq nk makan buah durian belakang rumah, tak masak lagi...hehehe...

SaifulBashrie berkata...

Fiza,
u like it...wahahaha so greatful..ada pokok derian blkg rumah ka? huhuh aku pokok naga ja ada..pastu pelam kat luaq pagaq...derian kat dusun nuu..

Unknown berkata...

ko bikin hati panas la Bash..
abeh,aku org pelabuhan ni masuk kategori mane Bash..?kg ke bandor?hehe..eleh, sape je yg bangga sgt jd anak bandar tu, ari2 telan asap, ari2 hadap jem, bingit bunyi hon..peduli ah mai dr kg ke bandar..same je,org yg berjaya dan terkenal mostly asalnye org kg gak..huhu sang arjuna aku lg r org istana lg tau, xkecoh pong..dok kat new castle hok klate sane tu haa..haha

nads berkata...

utk nad...
mane2 pun best....
yang penting kiter menghargai dan mensyukuri nikmat dari Dia....

;)

fuzen hasin berkata...

tak best jd anak bandar..

tak aman, tak tenteram...
ade je masalah melanda...
meraka yg berlagak anak bandar tuh...
haihhh...sedar2 la...

nway...teringin nk masuk sawah padi...

ngeeeee

SaifulBashrie berkata...

GadisHijau,
woi jijah..waahahha a'a kan..ko dak pelabuhan..aku pun xtau nak taruk ko kategori apo...hmm..aku rasa rasa la ko kategori orang laut...hikhik.. itula..kalau dorang2 tu fames lah la nak eksen..ini takat makan gaji jugak macam aku..mau2 kutuk aku kaki bau lumpur..tp bila aku bau xda lak bau lumpur pun..tah bilanya dorg bau pun aku xtau...wahahah..

SaifulBashrie berkata...

Nads,
yups...agreed on that.cant say no more...hikhik..


Fau,
kannn....xpernah terjun sawah ke?...kat blah kajang sana bukan banyak sawah ke? hikhik...nanti wat la kuak kupu2 skali bila terjun yer..huhuh.

pB berkata...

salam


kak pB pun kita orang kampung gak walau pun dok di bandar

hi hi , buleh tak gitu???


panjat pokok ciku pernah.
main atas getah skrap, pernah.
mandi sungai , pernah.
pergi sekolah , hari hari naik sampan , pernah.

Intan and The Boys berkata...

kampung is the bestttt!!!!!!
(sebabnye, suamiku itu originally dari kampung ye..)

sokong kehidupan kampung!

SaifulBashrie berkata...

KakPB,
yeah..karen banget kak pb..hikhik...mmg lumayan tu memory tu kan..kan kan..


PuteriKure2,
yeah cayalah Put3Kure2.. kampung mmg bleh gamit memory macam2...

nindya berkata...

Aku juga bangga lho jd anak kampung.. Hidup anak kampung!!! Hehehe..... Salam kenal ya

nindya berkata...

o iya... bash ktnya mau ke Indonesia yah... bawain oleh2 ya...:)

SaifulBashrie berkata...

Nindya,
salam kenal juga nindya..yeah..kamu juga anak kampung? heheh
ehh siapa bilang neh...mesti c fauzan..mana ada nindya..belum ada kesempatan waktu..lagian masin sibuk d office.

Unknown berkata...

setuju banget tuh..
aku juga anak kampung, but i bangga jadi anak kampung..

u tau ikan puyu ya? di tempat aku namanya ikan pepuyu dan sepat di tempat aku sepat jua..

cakap kamu asyik ya..macam orang melayu(memang kamu melayu ya)

sikit2 aku paham.
pokok = pohon
puyu = pepuyu
time = waktu
etc.

SaifulBashrie berkata...

Fauzan,
hehe yeah bangga ya anak kampung neh,
iya zan..disini juga panggil ikan puyu ama ikan sepat..
aiyak....
memang aku orang melayu deh..
"accent" n spellingnya aja kita berbeda deh...

bagus2 kalo ga paham kasitau ya..wahahaha..

Nurul Nadiah berkata...

walaupun saya orang bandar.. tapi saya lebih suka menjadi orang kampung! waaaaaa.. bile dah biase jadi org bandar, time balik kg je mulelah.. terjengket sane sini. sangat tak suka!

aiyaa

SaifulBashrie berkata...

NadiaYuna,
hehehe xpa2, tiada menjadi kesalahan untuk itu. yelah kalu kita dah tinggalkan lama satu tempat tu tentu la rasa lain kan..

Shila berkata...

Saya pun asal kampung...Hingga skarang pun saya masih duduk di tempat yang sama.CUma bila masa berlalu,pembangunan berlaku..dulunya parit tempat saya merendam kaki (especially bila selepas hujan lebat)kini dah pun berubah menjadi sebuah bandar..jalan yg dulu saya gunakan untuk berjalan kaki ke sekolah,kini dah jadi jalanraya besar dengan 3 lorong utama.Emm...masih rindukan yang dulu.Suasana kampung yg dulu!
BTW...saya pembaca baru di blog ini. Nice blog!Keep it up! :)

Sarah Mohd Shukor berkata...

alah.. sy termiss entry ni. bz exm 3-4 hari lepas. x smpat jenguk. oh. sy bangga sbb sy anak kampung. rumah sy yg skrg pun mak ayah buat di kampung. jd selamanyalah sy ni anak kampung.

knp sy suka jd anak kampung? sbb anak kampung bestttt :D

applepie berkata...

ikan sepat pekasam is da best woo...shedapp..goreng ngan bawang n cili padi sket..malatop..hopefully sok2 dapat calon suami owg kg arr..dah busan duk bandar nih hah.. :)

SaifulBashrie berkata...

Shila,
trima kasih banyak sudi jengok sini,
a'a kan, sekarang banyak dah berubah..depan umah sy dulu kawasan hutan belukar n skarang dah bertukar 100%...xda lagi dah hutan belukar..


Sarah,
ouhhh exam ker...patut la macam mendiam diri je.. yeah anak kampung kan mmg always the best..kan kan...hikhik

SaifulBashrie berkata...

Applepie,
kann....ikan sepat pekasam mmg sedap amat2..bash makan nasi kosong dgn pekasam pun dah cukup..menjilat jari gitu..insyaallah, mudahan bash doakan akan ketemukan jodohnya tu..hikhik..

Tanpa Nama berkata...

ada tiga batang ja...tp bebuah byk. kt kg aku, umah aku ja ada pokok derian, sebab... byk sawah padi... dh lama tak p dusun. dulu time arwah ayah aku ada, dok bwk p, lani... adik beradik aku yg lelaki ja p... :) jom makan derian...

SaifulBashrie berkata...

Fiza,
ooo yaka... aku, dusun abah aku banyak derian..xtau la brapa pokok..kalu kat umah..pokok manggis n pelam ja. dan tak lupa juga pokok naga dan juga pokok pisang..hikhik..

NN berkata...

ooohhh..
i miss my hometown tooooo...

tetiba tekak rasa nak makan pekasam..

SaifulBashrie berkata...

Nikli,
hikhik..yeah pekasam...
weh hometown hang kat mana ha?

nazreen berkata...

anak kamdar leh?
kampung + bandar..
ngeh ngeh

SaifulBashrie berkata...

Nazreen,
hikhik...bleh2 ja...xda masalah...
sbb bash pun skrg dok bandar..

Agus@ kayu jabon berkata...

mampir nich...
menarik sekali blog anda dan saya menyukainya..
salam....

Rollney, One of The best Ice Cream

Weekend lepas, saya dan isteri ke Sunway Pyramid. Tujuan ke sana nak cari makan malam. Dan selepas selesai makan makan , kami gerak m...