Isnin, 29 Oktober 2007

Korunk Nampak Tak Apa Aku Nampak!!!!

Kali nie aku taknak la citer2 bab2 setan ker jin ker...smua tu kena rantai dlm bulan Ramadhan nie...so aku nak bawa korunk smua citer realiti idup yg len lak...yg pasti kekadang kita nampak tp buat2 tak nampak...pastu lak pasti adakalanya kena kat muka kita,n kita diam n telan jer...
Yg tentunya masa aku menapak kat bumi Sabah, ada la perkara tu kena kat muka aku..hehe... aku tak 'telan' tp aku 'menyembur' balik ok...hehe..masa tu aku nak bank-in kan duit aku..kat bank simpanan nasional..di Jalan Pantai..aku ulang ..Bank Simpanan Nasional Cawangan Jalan Pantai...korunk ingat tu... aku dgn nada baik n senyum ckp la kat minah yg jaga kaunter ..yang aku nak bank-in kan duit...pastu tah camna nilai duit tu lain dari apa yg aku tulih kat 'borg simpanan'...minah kaunter nie...dgn dr awal mula aku pegi kat kaunter tu,muka dia masam jer...aku tak kisah la..mgkin letih layan customer..(tapi dlm bank tu rasanya aku sorg jer..sejak aku masuk ngan 2 org kwn aku nie...kosong jer...cawangan la katakan...)..takpun alasan lain aaaaa ...dia period... pastu bleh plak dia dgn nada yg kurg selesa di dgr di telinga aku nie..cakap " Eh duit kamu ni tak cukup nie"...aku jawab la "yeker..ooo kena kira lain nie" aku senyum.... pastu dia cakap lagi "Haa kamu amik duit kamu nie..pegi sana kira balik"... Maak aai!!! masa tu aku terkejut beruk dah...aku pusing la blakang kot ada org lain yg beratur utk urusan bank...tp xda lak org kecuali kwn2 aku yg tgh tggu aku...minah ni lak bleh ngn selamba TAIP2 SMS N MAIN2 NGAN HANDSET DIA.....sementara menunggu aku kira duit aku semula...masa tu hati aku mula la panas...takkan la takleh nak kirakan duit aku yg tak sampai sejuta nie!!!...mulut aku bila dah terbuka mmg nak mnyembur api jer... yg aku ingat aku kata "Kalu dah duit tu tak cukup, ckp ja brapa yg tak cukup aku bleh tambah, takyah aku nak kira balik...aku bukan miskin takde duit nak tambah"...yg pasti sora aku mmg bergema satu bank..hehe..sbbnya kwn2 aku yg kat blakang ...maju kat dpn kaunter nak sabarkan aku...hehe..itu aku xleh lupa...diorg suruh aku pg blakang n biar diorg settlekan..."ahhhhhh sudah la..jom kuar..buat sakit ati je." aku kata..minah ni lak aku tgk mmg dah cuak dah..muka dia mmg pucat aku tgk.. hehe..."Encik jgn marah encik" dia kata...bagi aku sory ok...aku dah malas nak bank-in duit aku nie so aku ajak memembe aku kuar.....the end.

Kes no 2 ni stil d Sabah...betul2 kena kat muka aku, aku diam n aku telan jer.. masa tu aku nak balik semenanjung naik flight AirAsia yg terkenal dgn murah dia... (konon la murah).. flight aku n member aku nie pagi..jam7.15pagi. lepas subuh xdpt tido la..walopun subuh jam 4.50am takut terlajak tido..so otak pun tak berapa clear berpikir...hehe..tp yg best kami mmg lambat sampai utk 'check-in' kat Airport Terminal Dua Tanjung Aru...pastu dah la terkejar2 sbb dah lambat...sampai jer kat kaunter trus kena tengking dgn muka bengis mamat jaga kaunter...otak aku yg tak brapa sedar masa tu trus terjaga ..dgr dia marah..."Nie apsal lambat nie,!! kamu tau check in pukul brapa!!!..skrg tgk jam pukul brapa!!!"...sentapnya aku..pastu dia truskan jugak la check-in kan kami....terpikir gak aku nak sound balik tp kang tak pasal kami tak leh balik semenanjung....tp mmg salah kami pun...aku akui kami dah lambat..tp mmg tak patut gila kami kena tengking camtu...mcm dia xleh ckp elok2 lak...klu kami sampai kena bli tiket baru sekalipun ok maaa....kami bleh beli... tp mamat ni mmg dari dlu aku dah cop dia temberang n kuang ajar....sbb sblum ni selalu gak aku berurusan kat kaunter check-in AirAsia...tp aku tak penah kena ngan dia...but ada skali tu la mula2 aku nampak dia sound sorg makcik tua nie...buduh betul mamat nie..pastu dia sindir2 lak..."Haaa pastu nak komplen kat TV3 la tue".... aku waktu tu menggeleng jer kepala...
**mmg buduh betul ko mamat,arap2 pasni nie ..masa aku gi Sabah balik.. ko dah kena pecat...hehe .

Kisah yg ni lak. Awal taun 2006..bukan kena kat aku...tp kena kat org lain yg smua org nampak...n smua org amik kisah...berlaku kat Pejabat Pos Damansara Jaya,Petaling Jaya...kecik jer pejabat pos nie...tp org uihhh ramai bukan main...nombor giliran sampai beribu...yg aku tau ada sorg mamat kaunter nie si muka masam(gelaran aku bagi)...hehe..mmg masam jer muka dia...xder senyum ckp ko... pg tu aku pegi la sana nak bayar bil elektrik umah aku...sampai jer jam 11am org dah ramai...ok la aku tggu...pastu aku perasan sorg minah indon nie...(org gaji kot dtg bayar bil majikan dia.).. nampak nombor giliran dia ..mmm mmg dia awal la sampai....bila time no nya, dia pg la kat kaunter..tetiba org kaunter srh dia amik nombor baru..katanya salah kaunter..(pulak)...dia amik lg...jam 11.30am...stil no aku jauh lg...pastu minah indon ni punya no lagi...then org kaunter ckp...bukan kaunter nie ..amik no baru...(pulak utk kali kedua) dan (pulak utk kali ketiga) dan (pulak utk kali ke4) brapa kali daa mo amik no nie...smua org dlm pejabat pos nie dah bising...kesian gila tgk minah indon nie...aku tgk pun sedih sesgt...so ada la Masyarakat Malaysia yg baik ati (yg pasti bukan kakitangan pejabat pos) ikut minah indon ni pg amik no baru..rupaya dia salah tekan button..nyerla mesin no tu korunk nak tau mcm hidup segan mati tak mau...klu 1st time masuk pejabat pos tu confirm korunk tak jumpa button mesin tu... akhirnya ..betul jugak no minah indon nie..tp mmg dah jauh gila no dia tue...so ada la Masyarakat Malaysia yg len lak yg baik ati tukarkan no ngan dia...aku mampu tersenyum jer n malangnya lagi bila sampai kat kauner, minah indon kena berurusan dgn mamat jaga kaunter muka masam...selamat la takder papa... lepas kes tu aku dah tak pg lagi Pejabat Pos Damansara Jaya...sbb budi bahasa yg disanjung bagaikan tampalan banner semata kat c2.... aku berubah tempat ke Pejabat Pos Kelana Jaya...sbb budi bahasa kat sana mmg diaplikasikan...idup Pejabat Pos Kelana Jaya!!..hehe...
** So korunk pikir2 la..mana tau ada kalangan kgkawan sekalian yg bertugas di bahagian perkhidmatan...jaga2 la budi bahasa..jgn buat perangai yg xda tamadun n seperti takpenah kena ajar..kalu nak buat perangai pun jgn sampai jumpa org mcm aku...sbb aku takkan duduk diam...heheh..wassalam...

Tiada ulasan:

Rollney, One of The best Ice Cream

Weekend lepas, saya dan isteri ke Sunway Pyramid. Tujuan ke sana nak cari makan malam. Dan selepas selesai makan makan , kami gerak m...