Selasa, 25 Disember 2007

Benda Atas Pintu.....

Tetiba teringat famili angkat kat Sabah. Seronok sangat kalu balik sana.
Dapat lepak kat kawasan kampung malam2 sejuk tapi kalu tghari azab.hahaha panas.
Dapat mandi sungai, masuk ladang, masuk sawah padi huma, terjah malam gelap gelita, uihhh syok syok.

Asal cuti panjang sket ja. Aku n kawan2 mesti rancang nak balik kg kat Sabah tu. Lama-lama aku terperasan sesuatu kat umah famili angkat aku tu. Hmmm, mula2 aku nak abaikan jer. Tp sbb perasaan ingin tau aku ni melonjak2.hahahha aku pun buka la mulut.

Mula2 aku tanya kawan2 aku, dorg perasan dak benda yang kat atas pintu tu. Kawan2 aku kata dorg nampak..pastu dorg ckp aku biarkan la.bukan masalah aku dorg kata..huhuhu...yerla skrg dah jadi masalah aku.. Mlm tu aku jalan setiap ruang rumah n tgk smua pintu masuk...hmmm smua ada benda tu..

Sbb nak tau apa tujuan menda tu ada kat situ, aku tanya la adik angkat aku yg paling bongsu.
Adik angkat aku mula la cerita..benda tu ada kat situ sbb nak jaga setiap pintu masuk dlm rumah..setiap pintu semua ada..aku kata "Yaaa aku nampak"..hehehehe.

Dia kata dulu masa dia kecik2 waktu dia nak tidur ada perempuan rambut panjang selalu masuk rumah n tgk dia tidur.. Aku pun "What!!!". Byk dah tempat dia gi berubat tp perempuan tu tetap juga datang. Kata nya lagi sejak menda tu ada kat atas smua pintu dlm rumah,perempuan tu dah tak dtg dah... Aku pun menarik nafas lega..hehhehee...bukan apa..yerla aku mana leh tidur kalu ada org tgk maa...Cuba korg try, korg nak tido tiba2 ada org tgk muka kita. Sure seram kan..hahah

Nak tau apa menda atas pintu tu, hahahahah botol yang dibaluti kain kuning. hmmm penjaga pintu... cuba korunk tgk betul2 kat pintu umah masing2 mana tau selama nie xpenah nampak kan..kuikuikui

Isnin, 3 Disember 2007

Dari Darah Aku Datang,Dengan Darah Jua Aku Kembali

Dekat2 Raya Haji ni tetiba jer tringat aku peristiwa 3taun lepas. Sepupu aku dtg umah beraya..sambil2 tu bawa kabar berita.. Masa tu time makan mlm dah,,so smua org g kat dapur..aku,mak aku, makjang, sepupu aku ngn isteri dia.

tau2 sepupu aku bukak crita.. kata adik sedara dia kena jadi badan tumpang....aku pun masa tu excited la nak dgr. Dia kata masa dia balik kg nak raya tu tetiba tekejut tgk adik sedara dia tgh merangkak2..mcm org tua yg tak larat berjalan dah tu, kena merangkak.. pastu dia tanya la makcik dia..kenapa ngn adik sedara dia tu, pastu makcik dia jawab.."adik sedara ko tu dah kena jadi badan tumpang"...

makcik dia kata dah 1minggu menda dlm adik sedara dia tu menumpang...menda tu gelar diri dia nenek..kononnya nenek dah lama tggal kat kg tu. nenek tu crita, kalu tanya dia asal usul kg tu pun dia leh crita...kalu tanya pasal keturunan2 dlm kg tu pun dia leh crita..

pastu spupu aku tanya la, napa tumpang dlm badan adik sedara dia...nenek tu kata, dia punya tuan dah meninggal, xda keturunan so dia nak cari org yg sesuai nak tumpang, tp merata tempat dia cari tapi tak jumpa...akhirnya dia jumpa badan adik sedara tu n mmg sesuai. sbb tu dia tumpang. pastu lak bleh nenek tu tanya kat sepupu aku "kenapa pelita letak atas siling?"...spupu aku jawab "itu bukan pelita nenek, itu lampu lektrik, skrg dah jarang org pakai pelita"..

pastu sepupu aku tanya lagi kenapa nenek tu tak gi duduk atas pokok riang kan tggi n cantik dan kenapa mesti tumpang badan adik sedara dia. Nenek tu jawab.." kalu duduk atas pokok riang..panas..nenek dah tua.....mana la nenek larat dah"

pastu sepupu aku kata,"nenek nanti kalu sepupu saya nak solat mcm mana?"
nenek tu jawab "bisik saja kat telinga n nenek akan keluar sekejap, bila selesai nenek masuk balik"...pastu sepupu aku pikir lagi, susah la mcm gitu...pikir punya pikir akhirnya dia pujuk nenek tu ikut dia g sawah padi...nenek tu stuju...(naik kereta tu. huhuh jgn main2..)

sampai kat sawah, spupu aku bukak pintu n nampak la daun2 lalang tu terbuka2 mcm ada org lalu.. bila dah smua tenang sepupu aku "start" enjin kreta nak balik..tapi tiba2 dia rasa mcm ada org dlm kreta.. sampai kat rumah..tau2 nenek tu ada dlm badan adik sedara dia lagi..spupu aku tanya.."napa nenek masuk balik kreta?"...nenek tu jawab "nenek tak larat cu..sawah tu luas sgt.."

Pastu sepupu aku pujuk nenek tu supaya cari badan org lain, jgn la kacau keluarga n sanak saudara dia..pastu nenek tu kata "Mcm ni la cu, ambilkan nenek piring sumbing" pastu nenek tu kata "Dari darah aku datang, dengan darah juga aku kembali".."Prang" pecah piring tu n penuh darah atas lantai umah.

Selesai je sepupu aku crita masa tu , meremang je tengkuk..heheh..makjang aku kata..jgn la dia ikut balik rumah sudah...heheh..

Khamis, 29 November 2007

Dunia Saintifiknya.....

Sebaik jer catatan aku dipaparkan...tak sampai 15minit.. catatanku mendapat respon dari pelbagai pihak. Antaranya komen dari seorg pakar kaunseling,Cik Orked Kencana dan doktor,Dr.XY. Terima kasih utk Cik Orked kerna sudi berkongsi pendapat dgn saya. Menurut beliau dari sudut pandangan sains, kemungkinan besar kwn aku itu menghadapi halusinasi dan mungkin ke tahap "Schizophrenia" yang mana merupakan penyakit otak yang sanggup merosak dan menghancurkan emosi.
Adoi !!! dasyat sangat la tu..tp apapun itu dari sudut pandangan sains....

Rabu, 28 November 2007

Ku Kapankan Otakmu,Tanganmu dan Seluruh Tubuhmu!!!!

Salam wat semua teman-teman, baru skrg semangat kembali utk menulis. Rasa segarla pulakkan sbb pakai blog baru.hikhik.

Baru-baru nie aku dpt 'contact' ngn kwn lama skul menengah aku dulu. Lama betul xjumpa dia. Tp dulu pun xda rapat mana pun, tegur2 mcm tu ja. Dia 'call' aku ajak kuar 'lunch', sambil tu bleh sembang2 pasal 'business' kitaorg. Aku ok ja.

Pastu byk gakla yg kami bualkan, almaklum masing2 ada crita tersendiri.. Tau2 makin lama makin byk gak la crita dia di buka. satu-satu. Terkasima aku mendgr. Katanya lepas aku pindah skul lepas form4, dia rapat ngn kawan baik aku..kwn baik aku tula byk tulun dia...then mcm2 la berlaku...dan pada waktu sepanjang tahun form4 tu, idup dia xtenang, kononnya hasil buatan teman lelaki yang ditolak dicintanya..aku tanya dia.."sapa laki tu, aku kenal ka?", dia jawab"kalu aku bg tau nama dia mustahil ko xkenal".sambungnya lagi "Bandaraya kita ni xda la besar mana, dia mmg anak org besar2, ko kenal dia, dia pun kenal ko". Sentap..Aku mula la ligat berpikir, anak sapa?? laki tu kenal aku...??

Aku tanya la apa yg dak tu wat, dia kata sejak putus ngn laki tu mcm2 benda yg dtg dok kaco dia..pangge2 nama...kdg2 rasa mcm ada org ikut blakang..tuptup nampak mcm org melambai-lambai..dia kata ada gak masa rasa mcm nak bunuh diri... "Astaqfirullah hal azim" aku pun mengucap panjang..xkan la sampai mcm tu.

Dia kata dah byk dia jumpa pengamal ubat tradisional utk berubat..tp smuanya xberjaya. sampai jumpa ustaz harun din..ustaz tanya dia begitu n begini n semua yg ustaz tanya tu smuanya betul..then ustaz bagi la air penawar, seblum minum baca selawat n baca doa seikhlas hati. itu pun berkesan utk sementara.. dia kata kat aku lagi "Ko tgk badan aku nie, dari aku montel gebu..sampai kurus mcm ni aku merana".

dan jln terakhir dia cari, sampai gi jumpa seorg kiyai di indonesia. menurut kiyai, mesti dia nie baru lepas putus cinta sekian2 bulan..pastu kiyai kata lagi..kemungkinan besar dia nie dibuat org, laki tersebut. Kiyai kata laki tu guna sihir dari siam.. "Aku kapankan otakmu, tanganmu dan seluruh tubuhmu".... aku masa tu terkedu dgr dia brcrita.."Laki tu nak aku MATI ko tau, sampai ati laki tu wat aku mcm nie".."kadang-kadang aku bleh nampak ada benda yg bergerak bawah kulit aku".."selama ni aku kurg percaya ngn smua sihir2 n benda yg tahyul ni, tp bila kena batang idung sndiri baru aku rasa aku kena berhati2". "dan syukur Alhamdulillah,skrg aku dah bersemangat kembali utk truskan idup aku ni"....

Bagi aku, dlm dunia nie..sebaik n bersih manapun muka insan tu, tak menggambarkan apa isi hatinya.

Isnin, 29 Oktober 2007

::Antara Khayalan dan Realiti, Kuntilanak, Pocong dan Jin ::

Selamat Menyambut Tahun Baru 1428H kepada teman2 seagamaku.. okay kali nie kita masuk balik citer lama2 kita..hehe.. ini citer bab kawan2 aku yg masuk alam jin tu..bukan sekadar cerita dorg yg disampaikan kpd aku..tapi masa tu, aku pun ada d sisi mereka2 yg masuk..aku?? hehe tak masuk, gementer...almaklum darah gemuruh..hehe ..mmm..mlm tu..sorg2 aku tgk kwn aku masuk alam sblah sana dipimpim oleh seorg pegawai kampus(En. H) yg mampu berbicara ngn alam jin...mmm susahkan korg nak caya...tp percayala..mmg dorg masuk..

mlm tu kami berkumpul dlm bilik mesyurat kecil..mmg ramai la kami lebih kurg 10org mcm tu, lelaki n prempuan.. tp mlm tu aku agak lambat sket 'join' sbb ada hal2 mustahak yg perlu diselesaikan...

so perjalanan pertama dimulakan ngn kawan aku yg perempuan....mmg brani abih la kwn aku sorg nie..sbb dia mmg niat nak tgk sendiri benda2 yg selama ni org jarang2 nampak n kdg2 suka kacau kita manusia nie..lepas baca beberapa ayat suci dia berjaya masuk, dia mula berjalan...tp pantang larang...mulut hendaklah sentiasa tidak putus2 sebut nama Allah..hanya Allah saja yg dpt tulun...kami yg lain stil brada dlm bilik tu..kwn aku ni mmg berjalan tp 'roh' dia ja..badan stil kat bilik tu..hehe unik tak..hehe..ala..mcm org tido la..

so dia akan berckp la apa yg dia nampak n dia jumpa...kwn aku ni tak gi sorg sbb takut sesat, so diteman bersama En.H tadi..tp menurut kwn aku ni dia mmg tak nampak pun En.H ni..walopun En.H berkeras kata dia ada bersama..Kwn aku kata dia mcm berjalan sorg2..tu yg takut tu..so dia nampak la..mcm2..1st skali..kalu tak salah aku..lembaga hitam..dlm tandas sebelah bilik kami duduk tu..hitam sangat..tak nampak muka..sbb benda tu asyik tunduk ja muka dia...kwn aku bagi salam..benda tu diam jer..tunduk jer muka..so kwn aku tegur la lebih kurg begini.."jika kamu tiada urusan disini pergi lah kamu dari sini"...tuptup benda tu hilang...kami yg lain masa tu..tobat takmau masuk tandas tu dah..hehe..tp En.H kata benda tu tumpang lalu kejap jer..so kurg la sket seramnya..

Kwn aku berjln lagi..dia kata nampak mayat tp tong sampah..biar betul... katanya org mati masa mula buat bangunan asrama tu..hemm yg ni aku tak pasti...no komen... then dia masuk asrama prempuan.. n nampak ada 2 ekor lembaga tgh korek2 tong sampah..aiya mkn sampah ker.. kwn aku tak tegur sbb yg ni mcm gerun jer nampak katanya..

then dia nampak sekeluarga Jin..katanya sbb ada 'baby'..so panggil keluarga la..masa tu kami agak mesti itu baby yg kena buang kat tong sampah asrama dulu tu.. so kami suruh la dia tanya sapa yg buang baby tu...menurutnya jin2 mmg nampak..tp taknampak muka..sbb dia tunduk bawah so tak nampak muka... kwn aku nie berjalan lagi..sampai la kawasan masjid UMS..dia kata kat situ rupanya perkampungan Jin2 Islam..luas kawasan dia....bagi aku..patutla pokok2 mcm takmau tumbuh jer...kampung 'org' rupanya..hehe..kat situ kwn aku ada la jumpa ngn ketua kat c2..bagi salam gitu2 jak rasanya..aku citer balik jer so tak brapa igt apa yg berlaku sebenarnya..pastu dia berjalan lagi...walopun realitinya kwn aku ni tak bergerak pun..mmg nampak dia penat la berjalan..last skali paling best dia sesat masuk dlm gua..heheh..realitinya situ Sekolah Kejuruteraan dan Teknologi Maklumat..mmm alam sblah sana gua rupanya..menurut En.H, gua tu dulu penuh ngn harta karun..gitu..tapi dah diambil oleh bomoh2 sekitar yg mampu masuk ke alam jin nie..hemm.. best la pak2 bomoh tu..hehe..ok itu baru sorg kwn aku..ada lagi yg lain..nanti aku citer lagi...

Korunk Nampak Tak Apa Aku Nampak!!!!

Kali nie aku taknak la citer2 bab2 setan ker jin ker...smua tu kena rantai dlm bulan Ramadhan nie...so aku nak bawa korunk smua citer realiti idup yg len lak...yg pasti kekadang kita nampak tp buat2 tak nampak...pastu lak pasti adakalanya kena kat muka kita,n kita diam n telan jer...
Yg tentunya masa aku menapak kat bumi Sabah, ada la perkara tu kena kat muka aku..hehe... aku tak 'telan' tp aku 'menyembur' balik ok...hehe..masa tu aku nak bank-in kan duit aku..kat bank simpanan nasional..di Jalan Pantai..aku ulang ..Bank Simpanan Nasional Cawangan Jalan Pantai...korunk ingat tu... aku dgn nada baik n senyum ckp la kat minah yg jaga kaunter ..yang aku nak bank-in kan duit...pastu tah camna nilai duit tu lain dari apa yg aku tulih kat 'borg simpanan'...minah kaunter nie...dgn dr awal mula aku pegi kat kaunter tu,muka dia masam jer...aku tak kisah la..mgkin letih layan customer..(tapi dlm bank tu rasanya aku sorg jer..sejak aku masuk ngan 2 org kwn aku nie...kosong jer...cawangan la katakan...)..takpun alasan lain aaaaa ...dia period... pastu bleh plak dia dgn nada yg kurg selesa di dgr di telinga aku nie..cakap " Eh duit kamu ni tak cukup nie"...aku jawab la "yeker..ooo kena kira lain nie" aku senyum.... pastu dia cakap lagi "Haa kamu amik duit kamu nie..pegi sana kira balik"... Maak aai!!! masa tu aku terkejut beruk dah...aku pusing la blakang kot ada org lain yg beratur utk urusan bank...tp xda lak org kecuali kwn2 aku yg tgh tggu aku...minah ni lak bleh ngn selamba TAIP2 SMS N MAIN2 NGAN HANDSET DIA.....sementara menunggu aku kira duit aku semula...masa tu hati aku mula la panas...takkan la takleh nak kirakan duit aku yg tak sampai sejuta nie!!!...mulut aku bila dah terbuka mmg nak mnyembur api jer... yg aku ingat aku kata "Kalu dah duit tu tak cukup, ckp ja brapa yg tak cukup aku bleh tambah, takyah aku nak kira balik...aku bukan miskin takde duit nak tambah"...yg pasti sora aku mmg bergema satu bank..hehe..sbbnya kwn2 aku yg kat blakang ...maju kat dpn kaunter nak sabarkan aku...hehe..itu aku xleh lupa...diorg suruh aku pg blakang n biar diorg settlekan..."ahhhhhh sudah la..jom kuar..buat sakit ati je." aku kata..minah ni lak aku tgk mmg dah cuak dah..muka dia mmg pucat aku tgk.. hehe..."Encik jgn marah encik" dia kata...bagi aku sory ok...aku dah malas nak bank-in duit aku nie so aku ajak memembe aku kuar.....the end.

Kes no 2 ni stil d Sabah...betul2 kena kat muka aku, aku diam n aku telan jer.. masa tu aku nak balik semenanjung naik flight AirAsia yg terkenal dgn murah dia... (konon la murah).. flight aku n member aku nie pagi..jam7.15pagi. lepas subuh xdpt tido la..walopun subuh jam 4.50am takut terlajak tido..so otak pun tak berapa clear berpikir...hehe..tp yg best kami mmg lambat sampai utk 'check-in' kat Airport Terminal Dua Tanjung Aru...pastu dah la terkejar2 sbb dah lambat...sampai jer kat kaunter trus kena tengking dgn muka bengis mamat jaga kaunter...otak aku yg tak brapa sedar masa tu trus terjaga ..dgr dia marah..."Nie apsal lambat nie,!! kamu tau check in pukul brapa!!!..skrg tgk jam pukul brapa!!!"...sentapnya aku..pastu dia truskan jugak la check-in kan kami....terpikir gak aku nak sound balik tp kang tak pasal kami tak leh balik semenanjung....tp mmg salah kami pun...aku akui kami dah lambat..tp mmg tak patut gila kami kena tengking camtu...mcm dia xleh ckp elok2 lak...klu kami sampai kena bli tiket baru sekalipun ok maaa....kami bleh beli... tp mamat ni mmg dari dlu aku dah cop dia temberang n kuang ajar....sbb sblum ni selalu gak aku berurusan kat kaunter check-in AirAsia...tp aku tak penah kena ngan dia...but ada skali tu la mula2 aku nampak dia sound sorg makcik tua nie...buduh betul mamat nie..pastu dia sindir2 lak..."Haaa pastu nak komplen kat TV3 la tue".... aku waktu tu menggeleng jer kepala...
**mmg buduh betul ko mamat,arap2 pasni nie ..masa aku gi Sabah balik.. ko dah kena pecat...hehe .

Kisah yg ni lak. Awal taun 2006..bukan kena kat aku...tp kena kat org lain yg smua org nampak...n smua org amik kisah...berlaku kat Pejabat Pos Damansara Jaya,Petaling Jaya...kecik jer pejabat pos nie...tp org uihhh ramai bukan main...nombor giliran sampai beribu...yg aku tau ada sorg mamat kaunter nie si muka masam(gelaran aku bagi)...hehe..mmg masam jer muka dia...xder senyum ckp ko... pg tu aku pegi la sana nak bayar bil elektrik umah aku...sampai jer jam 11am org dah ramai...ok la aku tggu...pastu aku perasan sorg minah indon nie...(org gaji kot dtg bayar bil majikan dia.).. nampak nombor giliran dia ..mmm mmg dia awal la sampai....bila time no nya, dia pg la kat kaunter..tetiba org kaunter srh dia amik nombor baru..katanya salah kaunter..(pulak)...dia amik lg...jam 11.30am...stil no aku jauh lg...pastu minah indon ni punya no lagi...then org kaunter ckp...bukan kaunter nie ..amik no baru...(pulak utk kali kedua) dan (pulak utk kali ketiga) dan (pulak utk kali ke4) brapa kali daa mo amik no nie...smua org dlm pejabat pos nie dah bising...kesian gila tgk minah indon nie...aku tgk pun sedih sesgt...so ada la Masyarakat Malaysia yg baik ati (yg pasti bukan kakitangan pejabat pos) ikut minah indon ni pg amik no baru..rupaya dia salah tekan button..nyerla mesin no tu korunk nak tau mcm hidup segan mati tak mau...klu 1st time masuk pejabat pos tu confirm korunk tak jumpa button mesin tu... akhirnya ..betul jugak no minah indon nie..tp mmg dah jauh gila no dia tue...so ada la Masyarakat Malaysia yg len lak yg baik ati tukarkan no ngan dia...aku mampu tersenyum jer n malangnya lagi bila sampai kat kauner, minah indon kena berurusan dgn mamat jaga kaunter muka masam...selamat la takder papa... lepas kes tu aku dah tak pg lagi Pejabat Pos Damansara Jaya...sbb budi bahasa yg disanjung bagaikan tampalan banner semata kat c2.... aku berubah tempat ke Pejabat Pos Kelana Jaya...sbb budi bahasa kat sana mmg diaplikasikan...idup Pejabat Pos Kelana Jaya!!..hehe...
** So korunk pikir2 la..mana tau ada kalangan kgkawan sekalian yg bertugas di bahagian perkhidmatan...jaga2 la budi bahasa..jgn buat perangai yg xda tamadun n seperti takpenah kena ajar..kalu nak buat perangai pun jgn sampai jumpa org mcm aku...sbb aku takkan duduk diam...heheh..wassalam...

\ (''q)/ " Ko Ingat ko kuat!!!!! "

Ok..meh kita 'explore' lagi alam sebelah sana.... masa tu adalah taun akhir aku d UMS...2005...yes my last year...well dah super senior...oleh tu aku nak la tabur la jasa n budi aku kat bumi Sabah sana..nanti tak tau bila lagi nak tabur kan... so aku join la satu projek U...GAMASEK...Gabungan Mahasiswa ke Sekolah... masa tu kami pilih satu skolah ni nak buat program motivasi untuk PMR,SPM n STPM..n pengetua skolah tu pun stuju n menerima kedatangan kami dgn tgn yg terbuka...di mana salah satu skolah kat Tamparuli.. nama skolah tu baik aku diamkan...nanti mana tau korunk berangan nak antar anak2 korunk blajar kat skolah tu kan..n cancel lak lepas dgr citer aku ni..hehe...

ok satu mlm tu kami buat la satu program...ala2 mcm program kesedaran a ...meruntun jiwa abis la budak2 tu kena... menangis teresak2... tp stil skrg aku brasa bersalah sbb aku pun salah sorg yg menyebabkan dak2 skolah tu menangis tak pasal2..hehe... well dah minta maap pun.. then bila dah nak abis dah aktivti tu..dtg la akak2 n abang2 fasilitator utk menenangkan jiwa adik2 ni..huhu.. besa la akak2 n abang2 dak2 psikologi...main psiko jer...hehe..

aku masa tu peranan aku dah abis so aku kuar la dari dewan skolah tu dimana aktiviti td d jalankan... n tak lama pastu program tu tamat..tp tetiba ada lak sorg dak gals ni nangis n tak mo brenti..gitu..

wahhh meruntun jiwa abis lah... ewah2 sensitif lak dak gals sorg ni... so dtg la bersilih ganti kwn2 gals aku selaku fasilitator menyuruhnya sabar..."Stella sabar..stella sabar byk2".. tp dak ni taknak gak brenti nangis...so kwn aku laki sorg ni pegila pujuk...mana la tau kalu akak2 fasilitator tak mkn dek saman ...n dia berkenan sama fasililator laki ker...mana tau kan...hehe.. kwn aku ckp la menda yg sama suruh dia sabar...tp nak tau dak tu kata pa." Aku bukan Stella" ... n dak ni nangis balik...

Pada msa yg sama, kami masa tu tgh buat post-mortem utk aktiviti td... n kena abis awal sbb dak ni dok nangis.. masa tu jam dah 11mlm... kami bwa dak ni kat tmpat kami berkumpul tu..kwn aku td kata budak gals ni dah semacam ni... dia bukan nangis nie... n aku suruh la kwn aku yg len sorg ni ala2 alim suruh tgk...n dia apa lg "Aku taknak masuk campur... bash ko pg la..ko kan da pengalaman.." ..Ewah2 pengalaman la sgt...so sbb taknak hampakan org2 sekeliling aku..aku pg la mendekati budak ni... yg temanya berbunyi..braniku dalam ketakutan..hehehe..ada la 2 org kwn gals aku kat sblah dak tu.. aku suruh diorg pegang dia...tetiba dak ni ckp "Bang, kak tulun saya da benda dlm badan saya" . N budak tu nangis balik.. hemm...so aku pikir la balik masa PLKN dlu..pa yg kami buat dgn benda2 camni...** aku minta kawan2 aku bagi aku 2 batang pen...sbagai pengganti batang rotan or buluh... aku minta kwn aku angkat kaki dia.. tp budak td mula nak melawan..eh dak ni..td punya sadis ko menangis skrg ko nak mengganas yer.
Aku suruh kwn2 gals aku pegang dia kuat2...than pen2 yg aku pegang td dah ready...belum aku sentuh kaki dak tu pakai pen td...tetiba dia meraung..n menjerit sakit... "Weiiiii aku tak buat papa lagi la..apasal ko menjerit." then aku pikir mmg sah la ada benda len dlm budak ni.. kali ni aku betul2 dah ready..aku suruh kwn2 gals aku pgg dia balik kuat2.. n blum sempat aku letak pen kat jari dia..benda yg sama dia buat menjerit sakit..."Aaaaaaaaaa". Aku pun kata lebih kurg camni la "Napa ko menjerit, aku tak buat papa..ko nampak pen ni...aku pegang kat tgn aku ni...jauh dari kaki ko" median dak ni diam n tgk aku...n dia balas balik "KO INGAT KO KUAT!!!" ...Ya Allah...betul2 aku terkejut,tersetap n terkasima yg amat sgt...masa tu otak aku mula la ligat berpikir... mcm2 persoalan timbul.... mampu ke aku nak lawan dia..iman aku cukup kuat ka...macam mana kalu aku tak mampu... so aku amik jln mudah berenti n berundur...

aku pikir lagi cuba try cara lain..so aku panggil dak2 kawan budak td yg seagama dgn dia buat ritual doa dorg sendiri..."Korunk buat la apa korunk nak buat"..yg best yg amat sangat tetiba ja budak td diam n sedar..."Eh kawan2..pa korunk buat kat cni..eh trima kasih" hemmmmmmm...pas tu aku suruh dorg dak2 yg terlibat td mandi dgn bwang putih..utk pa??...mm ntah la..aku pun tak tahu...hehe..ada la khasiat bwg putih tu hehe....
Aku pas pristiwa tu mmg berpikir panjang..Eh korunk jgn igt aku menyerah kalah lak.. tp aku masa tu aku rasa blum sedia secukupnya utk benda2 camtu..sbb aku sorg jer...lgpun aku nampak cam jin tu mcm nak memain jer..
**n kat cni aku pun nak ajak korunk2 smua berpikir sama ngan aku apa yg jin tu kata kat aku.."KO INGAT KO KUAT"..

=================================================================
Kuat ker iman kita selama nie..kuat ker kita nak melawan nafsu dunia skrg..kuat ker kita nak lawan musuh kita yg bermaharajalela kat luar sna..kalu skadar kuat fizikal tp rohani kita lemah jgn la kita bangga kerana kekuatan fizikal akan lemah kalu rohani tue lemah...kuat ka aku ni sedangkan SUBUH pun aku bertarung yg amat nak bangun...meh la kita bpikir kwn2 ku..wassalam....

Cuba Korg Tgk Atas Pokok.... \(',')/

Trima kasih kpd kwn2 yg ikut citer aku n yg share komen ngn aku.. so aku truskan ok..ngn citer Banjaran Jin UMS tu...

Hemm...benda2 cam ni..mmg susah kita nak caya. Sama la aku pun payah nak caya..sbb slama ni asyik dok dgr org citer jer...tp lps aku pengalaman sendiri,dgr,nampak n rasa so ada baiknya aku percaya sbb merekakan tergolong dlm golongan benda2 ghaib so wajib kena percaya..n dlm alQuran pun byk kali Allah sebut jin dan manusia,jin dan manusia..so mmg ada la jin tu d sekeliling kita.. kita mmg tak nampak.. Tentula ada sebab Allah hilangkan mereka dari pandangan kita...Sesungguhnya Allah sahaja Yang Mengetahui.

Ada satu mlm tu.. semasa Pakcik Bomoh Kg Likas ni dtg berubat budak2 histeria ni...ada la kawan2 aku tanya.."Pakcik, pakcik ada nampak ke benda ni?" n pakcik tu pun jawab "Kalu saya nampak, saya pun bleh terkencing". So simpulkan kat cni, dasyatnya muka jin2 ni sbb pakcik ni pun kata camtu.. actually jin2 ada pelbagai rupa n bentuk, ala yang nenek moyang kita bagi pelbagai nama2 tu.. so diorg ni menjelma la bagai d kata..kadang2 benda2 ni saja nak sakat kita manusia...takda la sampai membunuh, usik2 jer tupun sampai pengsan n deman2..heheh ..well hantu takpenah bunuh org pun...jgn la caya citer dlm tv tu...hehe..

yg dok menyesatkan iman kita tu syaitan dan iblis..yg dok sakat kita tu jin2 ni la..jin2 yg matang rasanya tak la nak kaco kita tp yg jahat laknat ni jin2 muda ni..ala cam anak muda kita ni...jin2 pun branak pinak..tp igt jgn skali2 percayakn jin2 ni...sebaik-baik jin sejahat-jahat manusia... ok aku tulih smua bukan aku ni pakar jin ker apa..tp melalui pembacaan n pengalaman n pemerhatian..

So banjaran jin UMS...aku pun baru ja tau..masa tu dgr2 camtu ja...tp bila dgr sendiri dr mulut org yg berpengaruh n no2 kat UMS tu baru aku lg percaya..takkan dia nak bohong lak kan..masa tu masa PLKN tu la..masa eboh bab histeria ni.. Bagi warga UMS mesti korg tau tangki air UMS tu kan..yg atas bukit tu...kat sana terletaknya istana jin..diorg ckp cantik...banjaran jin tu menjulur dari Teluk Sepanggar sampai kat UITM Kota Kinabalu.. ntah la aku tak nampak...aku ckp balik jer...

Diorg yg ckp istana cantik tu sapa??..hemm..actually ada yg masuk ke alam jin tu..hehe..yg masuk alam jin tu nanti aku citer lagi ok.. skrg aku citer pasal penempatan jin kat UMS tu..yg kat UITM KK tu lantak la...aku takmo amik tau..luar peta..hehe.. kat UMS tu byk giler kawasan dia...sampai dlm blok,sekolah,cafe pun ada...hampir setiap tempat ada...skrg aku citer pasal UMS bukan umah korg ok... ok la aku citer penempatan yg hampir dgn tempat aku bertugas masa PLKN tu..sbb situ mmg aku familiar...bagi korg yg masih study d UMS jgn risau majoriti masa PLKN tu jin2 ni dah dipindahkan n ada yg blum sbb x kaco org...hehe..

Masa tu klu kat dlm blok aku dlu ada 2ekor jin dekat tangga dlm blok..diorg tak dipindahkan sbb tak kaco org..hehe..aku blok mana? Kolej C,Blok A n skrg dah jd blok gals..so lpas ni gals skalian jgn lak nak buat citer bukan2 ok..hehe.. median d blok B Kolej C hemm..situ aku tak tahu tp kat blakang tu kan ada tanah lapang..antara blok C so jgn la dok gatal2 meronda mlm2 kat c2...siang no hal... ni aku ckp mlm...apa skali pun tujuan jgn la ronda2 sesorg memlm kat c2.. tp masa PLKN tu,dak2 laki ni nampak bukan2 dlm blok B tu..sampaikan aras atas blok tu smua kosong sbb diorg takut..aku tanya apa diorg nampak..katanya bulan masuk dlm blok..????aku pun tak jelas diorg nampak apa...takutnya diorg sampai semua bilik atas tu dak2 platih laki kosongkan...smua tumpang tido bilik kawan ramai2. sbb aku kesian so aku biarkanlah.. kemudian kat blok C Kolej C...emm xda papa..sbb situ katanya laluan jin2 ni jer...kuar masuk..kuar masuk..n bagi blok2 yg lain biarlah ia jadi rahsia..hahaha...tapi ada jin2 cari mkn dlm tong2 sampah trutama blok gals...

lagi satu tempat yg aku tau ada jin yg nama "pontianak" duduk..hehe..dekat satu pokok laluan antara Kolej B nak gi Kolej C yg dkt bus stand tu...nama dia "Dayang"..rasanya tu la nama panggilan dia masa diorg masuk alam jin tu..dia tak kaco org..dia duduk diam2 situ..so cuba korg tgk atas pokok.. mmg aku respect sesgt kat couple yg berdating kat bus stand mlm2 dan juga mereka yg lepak ramai2 kat bus stand tu mlm2...sbb ada yg temankan dirong kat c2 hehe..aku rasa babtu la kekdng lampu kat c2 tak nyala..hehe..ada yg menghalang rupanya... lagi satu aku dpt tau sekor lagi pontianak duduk kat tangga salah satu blok di Kolej B.. tp aku taknak la bagi tau blok mana..biarla juga jadi rahsia.. kat cafe lak..yg betul2 ada penjaga kat cafe B n cafe D...yg paling dasyat jin d cafe D sbb bertanduk besar sangat..kata diorg...jin2 ni jaga d pintu masuk tp pintu masuk mana biarla aku diamkan jer...

tp sebaik jer abih PLKN...dan buka kemasukan baru bagi pelajar baru sesi 2005/2006...majoriti jin2 ni telah berpindah... tapi tak kemana pun pindahnya...hehe...nak tau kemana diorg semua pegi...hahahha.. ke Kolej E yang baru bukak tu...heheh...babtu la masa mula student baru masuk diorg dgr mcm2 tu...masalahnya diorg ni yg masuk dlu..hehe..

bagi kami yg tau ni maleh nak citer yg bukan2..nanti tak pasal lak...tp aku kan dah graduate pun so aku citer la...hehe... smasa sisa2 aku d UMS,kami jarang skali mkn malam kat Kolej E tu walopun tau mkn kat cna cam best jer...bkn apa tak selesa coz rasa cam ada org tgk jer kita tgh mkn...tp mmg betul pun,diorg ramai2 tgh dok tgk kita kat cafe E tu dok mkn..katanya diorg usha dari kolam kat blakang cafe E tu...ramai2 duduk keliling kolam tu..bukan paya pintu masuk Kolej E tu. aku tulih kolam kan...kolam kat blakang tu..klu korang tak caya lepas mkn mlm korg pg la berdiri kat tepi kolam tu sambil2 mata tu pandang la pokok2 keliling tu..apa korang rasa..oren??hehe...mlm2 jer..siang xda..so skali lagi cuba korg tgk atas pokok...

so aku simpulkan kat cni..majoriti diorg dah berpindah ke penempatan baru... Ingatan :: sblum kwn2 masuk umah ke, bilik ke...bagi la salam dulu..kerana malaikat n penghuni rumah akan menyambut salam itu walopun xda org dlm rumah...ia juga akan menghalang syaitan n iblis masuk sekali..andai kata terdgr bunyi anjing menyalak tandanya diorg nampak syaitan,iblis n benda2 ghaib ni..so baca doa halau syaitan,iblis n benda ghaib ni... satu lagi haiwan yg Allah beri kelebihan nampak benda2 ghaib ni adalah keldai..so haiwan ni juga akan berbunyi bising..tp kat negara kita ni keldai kat zoo jer kita nampak..

n haiwan yg istimewa yg nampak malaikat n juga cahaya subuh menyinsing adalah ayam...sebab tu la dia berkokok..so tatkala ayam berkokok pertama utk bangun subuh n yg ke2 dia nampak malaikat so ambil kesempatan utk berselawat ke atas Nabi Junjungan kita.tp selalu la selawat jgn dok tggu ayam berkokok jer.. Wallahua'alam...

Ko Tau Dalam Tangkal Ada 'Jin' !!!

Sbab byk sgt benda histeria,misteri2 ni kami2 fasilitator ni pun mula la berpikir secara keras,kritis n halus..hehe..napa kita tak penah pun kena kacau2 n mahupun nampak benda2 ni..apasal dak2 platih nie jer yg kena n nampak..peliknya..

So bila dipikirkan lagi...timbul lak idea antara kami ---haa...kot diorg bawa tangkal n mengganggu penghuni yg kat cni...----bijak gak kawan2 aku ni berpikir luar kemampuan diorg.. hehe.. so ada gi rujuk ngan Pakcik Bomoh Kg Likas..dia jawab...mmg ya... ooo sudah...

Mlm tu aku buat 'recall' n maklumkan kpd smua dak2 platih laki n gals.."Ujung minggu nanti pulangkan semua brg2 yg pelik2 yg parents atau ahli keluarga korg bg" . n pastu Aku dpt tau mcm2 ada...Ada tangkal bentuk kayu,cincin, gelang n macam2 la..yg lebih truk dak2 nie tak tahu langsung tujuan family diorg bagi..ada kata yg harta keluarga..nenek bg..bapa bagi adiah..n mcm la..haa lagi satu pemanis.. nak tau dlm pemanis tu ada apa...heheh pontianak..hehe ((jgn lak terpengaruh dgn crita pontianak harum sundal malam tu..tu hanya crita dlm filem..n crita2 mcm mana pontianak terjadi lak yg konon dr pompuan mengandung la..apa la..itu hanya la teori sahaja semata..aiseh heheh..crita org2 kg..nak puaskan ati org len..hehe..))

ok aku sambung balik..bila kami dah tau punca ...kisahnya jin yang dlm tangkal menggangu jin2 yg hidup di kawasan UMS tu..haaaa jgn salah paham lak...kem PLKN masa tu tahun 2004 kan buat d U..UMS la kalu d Sabah..jeng jeng...bagi student UMS jgn lak kata korg tak tau langsung pasal banjaran jin UMS tu.. nak tau lanjut nanti aku crita bab tu lak ok...

Asal ada histeria trus kami tanya dak2 ni kalu diorg ada pakai apa2... wah makin pakar kami2 nie..hehe..dan bila sebut pasal tangkal n cincin..teringat satu pristiwa ni mmg takkan lekang dari otak aku mahupun fasilator2 yg d kem wawasan ovai ambilan 3.. sbb sorg platih gals ni ni telah buat "sesuatu" yg tidak dapat diterima oleh bapa dia, bapa dia antar "khadam" nak ganggu dia masa d PLKN.."sesuatu" tu berlaku semasa dlm PLKN n "sesuatu" tu tak dpt aku citerkan kat cni sbb ia isu yg sgt sensitif.. proses mula dia kena kacau sampai nak sembuhkan dia mmg menjadi cabaran kepada kami semua..sbb hampir 24jam kena kawal dia..ada satu kali tu dia terjun dari bas yg masih bergerak..fuh slamat la idup..n lompatan dia cukup cantik..so nak rekeman kat Dato' Azalina masukkan nama dak ni dlm atlit lompat jauh..hehe...ada satu kali tu lak dia berlari turun bukit kat kg D tu.. ala yang penuh belukar..batu n curam tu..korang bayangkan dia berlari..org gila pun pikir 2, 3 kali kalu nak lalu situ..hehe..itu masa awal2 mmg dia kuat..tp bila masa dia lemah2, mmg lemah, betul2 lemah..baring jer keja...ada la antara fasilitator gals yg amik responsibility nak jaga dak ni...kawan aku ni mmg aku respect kat dia..mmg dia seorg yg kuat n tak putus asa nak jaga dak ni.. tp yg silap besar yg kwn aku ni buat---cincin yg dak tu pakai yg kononnya dlm tu ada jin penjaga dak ni merangkap "khadam" bapa dak ni...fuh panjangnya..heheh--kwn aku ni buang dlm tong sampah pejabat...heheh aduh..napa la kwn aku bijak pandai sungguh.. benda camtu ko buang dlm tong sampah ..mcm bleh selesai jer masalah dak nie.hehe.. kami try cari balik tp mmg cincin tu dah xda..mgkin Makcik Cleaner dah buang.. harus.. sampai satu masa tu mmg dah kronik sgt..kami minta tulun sgala ustaz yg ada d KK masa tu..sayangnya smua tolak ,diorg ckp xda pengalaman nak handle..(rakan2 UMS aku tau apa korang pikir..dah aku tulih atas tu kan smua ustaz tolak..takyah la nak rekeman kan sesapa...) sampai kami pegi kat pejabat agama islam sabah..pun xda.. sampai diorg pun import org luar..dari cara Ustaz tu bckp mmg org Indon la.."ubat" ustaz bg tu mmg berkesan tp ptg tu ja mlm makin serius jd dia..kami yg len mmg dah tak tahan.. tp yg lg cian..kwn aku yg pikul responsibility tu..stil jaga dak ni..Sblum tu, kan ada gak kwn aku dari pejabat pengurusan yg atas, alaa yg aku tabik spring sbb kewarakan dia tu..haaaa..dia pun ada tulun tp mmg penat kwn aku ni xdpt buat papa..

sampai ada satu peringkat tu dak platih ni kata kat kakak fasi yg jaga dia yg jin tu kata dia nak cari kawan aku yg warak ni n "Kakak H, dia nak cari abang B n abang bash, kak tulun diorg..kctau dorg cepat" lebih kurg cam tu la dak tu kata...tapi jin tu cari aku??? AKU . masa tu aku tak tau nak pikir apa dah..patut ker aku gembira..sampai famous sgt aku ni,jin pun cari aku....waaaaaaaa gila ke apa . Aku mmg tak senang duduk la masa tu..tp aku bersyukur la ssgt sbb xada papa lps tu...tp kwn aku yg warak ni ada la kena kacau gak..tp biar la kat dia ..asalkan aku selamat sudah..hehe..jahat gila aku ni .

Ada satu mlm tu keadaan dah kronik sampai kawan aku yg fasilitator pompuan ni iaitu H ni menangis ..mcm dah putus asa n kata dia dah penat n takut tak leh bertahan..dia kata dia dah lemah sesgat..mcm benda tu nak menang....aku pun tgk keadaan dia camtu pun bimbang gak..aku ckp kat dia "Ko kena kuat, ko jgn putus asa..ko bukan sesorg hadapi dia, kami ada ..kami akan bantu ko, kami takkan tinggalkan ko..jgn pikir ko lemah..benda tu mmg nak ko pikir camtu, antara fasilitator gals yg ada ko yg paling kuat" mmg realiti mmg dia yg paling kuat.. Satu mlm tu kami dah mcm bersedia buat sesuatu...kwn aku yg warak ni dtg n kata mlm ni kita "bakar" tangga tu..? "Bakar" tangga bukan apa sbb dak ni kata benda tu nak turun pakai tangga dari bukit turun ke lampu luar pejabat... Tangga mana kami nak "bakar"?? hehe Tangga yg tinggi lurus ,KG C/D tu heheh.. n bakar lampu luar pejabat kolej C.. kalu korg pikir kami bakar guna api mmg kami ni gila la..nak kena masuk lokap..uihhhhh klu bakar pakai api mmg kes polis la..ini bakar spritual punya..hehe..pakai air bacaan ayat suci yg kwn aku ni buat n campur limau nipis..

tepat jam 12mlm kwn aku dtg n tanya sapa nak ikut gi "bakar" tangga, 2 org katanya...hehe.. aku masa tu tgk la muka fasilitator lelaki lain sorg2...ewah2 mengelak nampak...tension aku..."aku yg kena pegi la nie".. pastu aku tanya sapa lagi nak gi ni...diorg rekeman la sorg lagi yg kuat iman...hehe..aku kuat iman ker..insyaallah la.. kami bertiga pun bergerak la ke tangga tu jam12mlm lebih2 sket..hehe..Kwn aku yg warak ni ajar la ayat apa nak d baca..pendinding diri katanya.... selangkah baca..selangkah baca..pastu sampai jer kaki kami kat tangga tu..Kwn aku kata "OK sedia semua..ok kita pijak tangga pertama" sebaik ja pijak.. Masyaallah....berdiri segala bulu roma aku...anjing menyalak bersahut2.....mmg jantung aku masa tu berdegup laju gila..mana lak dtg bunyi anjing ni.. yg paling best aku trus lupa nak baca apa...sudah..so aku baca la ayat2 apa yg aku ingat..

kaki kami trus melangkah dan melangkah tangga..keadaan masa tu mmg jd sunyi, bunyi anjing td tah ilang mana ...masing2 diam..kwn aku yg warak ni jer yg skali skala berckp sambil renjis2 air yasin...sampai tangga paling atas..n skrg kami nak turun tangga lak..n sampai separuh jln nak turun...air td abih..gitu.. "Sapa nak gi isi air ni, saya takleh bergerak" kata kwn aku yg warak ni ..sudah..aku ker..eeeeee tanak.. aku kata kat kwn aku yg sorg lagi ni.."ko junior aku,ko pegi isi air"..uihhh aku penakut ??..bukan la cuma gerun jer..yerla keadaan camtu mana leh tahan maaa... n alhamdullillah kami selesai "bakar" tangga n lampu td.. n lepas tu platih gals td smakin pulih sdikit..

So dari kisahnya smua ni..byk yg aku ringkaskan n ada yg aku tak masukkan..sbb byk sgt benda yg berlaku masa tu..so kwn2..elakkan dari pakai tangkal kerna itu benda yg syirik..nak tangkal pelindung ke apa...itu semua sesat..minta pelindung dari Allah..Tuhan Yang Memerintah seluruh alam..ok

Jauhnya Ko Dtg 'Jin', Laut Merah lagi tu!!!

Stil pasal PLKN....Yang nie mmg pelik tp benar...aku dgr ngn telinga aku sendiri jin tu bercakap..hehe... Tiap pagi cam besa dak2 platih PLKN kena kawat kaki..jam6.30 pagi..uina..dasat tul dak2 ni kena..lepas subuh trus jer kawat..ngn sejuknya..uihh tak sanggup aku..tp tah camna pg tu aku ni terajin lak turun awal ke pejabat..n ada la 2 org lgi fasilitator gals yg awal..bagus diorg ni fasilitator laki cehh hampeh... harapkan aku jer...hehe.. Kami kemas2 la pejabat yg bersepah tu...tp tetiba lak ada dak2 gals usung sorg paltih gals ni, katanya dia pengsan.
Masa tu aku rasa mgkin dia letih bab tak sarapan lagi pastu kena kawat pepagi lak.....tak heran la sgt..so kami biar la dia baring atas lantai yg berlapikkan kain selimut sponsor..heheh.. tp tetiba lak dak ni mula meracau...laa kena rasuk ker... Actually kami 3org dlm pejabat tu,dah tak larat dah nak handle benda2 camni..byk sgt..dah naik borin...so kami biar la kejap dak tu meracau...jahat gila perancangan terkebil2 mata dak tu kami tgk hehe..tp bila tgk tgn dia dah nak kejang tu, aku suruh la fasilitator gals ni pegang dia..yela aku laki mana leh pegang pompuan sesuka ati..hehe..alim la kunun...
so aku cari la kain lapik tgn aku..nak pegang tgn dak gals..kena la berlapik...hehe... aku baca la apa2 ayat suci yg aku igt.. tp tak berkesan.. yela 'amatur' la katakan..so aku cal la member aku yg bertugas di pejabat pengurusan di atas..minta tulun dia.. dia ni mmg aku tabik spring ..kewarakan mmg tak dpt disangkal..sejuk ja sapa yg pandang dia..mmg aku serius ckp.. lepas jer dia sampai..dia lapik tgk dia utk pgang dak ni.. aku brada di sisi dia dikala dia memerlukan bantuan aku.. hehe.. 1st skali dia tanya 'Kamu ni Islam ker?'...dak ni angguk kepala dia...tp realitinya dak ni bukan Islam.. lepas tu kwn aku bg salam..dak ni tak jwb...kwn kata kat dak ni 'Kata Islam napa tak jwb salam saya?,Kamu jgn memain dgn saya!!"' , pastu baru dak ni jwb salam..tp sora lelaki kuar ,garau lak tu...kwn aku ni pegang kuat2 kepala dak ni..mmg aku nampak urat2 tgn dia naik..uih ganas kwn aku ni..jaga2 sket tu anak org tu.. pastu kwn aku tanya lagi 'Sapa nama kamu?' mmg dak ni jwb..tp tentu la bukan nama dlm IC.. ..sbb aku tak brapa dgr masa dia sbut nama dia..so nama jin tu mmg aku tak igt...better lebih baik la tak igt.. kwn aku tanya lagi 'Kamu asal dari mana ni?'..dak ni jwb 'LAUT MERAH'...mak aih jauhnya ko dtg..biar betul ko ni jin...tp bila aku pikir balik..logik juga..jin kan bergerak dgn angin..laju aa.. kawan aku kata kat jin ni..'Kamu nak kuar ke tidak??Atau kamu nak saya bakar kamu'...tak salah aku jin tu jwb dia nak kuar sbb dia silap org..Yela taun 2004 peristiwa ni..igt2 lupa aa.. Kawan aku tanya 'Kamu masuk camna?'...bleh jin tu buat muka bodo cam tak paham...hehe aku masa tu nak tergelak jer..hehe..kwn aku apalagi lagi kuat la dia pgang kepala dak tu..uihh menjerit siut...kawan aku ulang la soklan n jin tu jwb tangan., tangan..n skrg dia nak kuar..nak kuar.. kwn aku kata lepas dia abih baca alFatihah, jin tu mesti kuar..n Alhamdulillah mmg jin tu kuar..uihh pertama kali aku ikut berbual ngan jin.. So aku simpulkan kat sini jin tadi mmg berasal dari Laut Merah, mgkin 'khadam' kepada org yg nak buat khianat kat sorg dak PLKN ni tp silap org..Jin Laut Merah..uih jauh tu..paham ko bahasa melayu ek..mgkin educated jin..hehe

Napa Dia Merangkak!!!! ("o)


Lepas Gondrong, mula la bertubi2, hari2 mesti ada..xkira siang mlm..platih gals PLKN kena histeria...tp yg aku heran napa lak kakak2 fasilitator sorang pun tak kena..??? mungkin aku dpt simpulkan semuanya diorg ni kuat2 n xtakut mahupun gemuruh kat benda2 camni.. bangga aku ngan korunk semua .
Ada satu mlm tu...2 buah bas bawa platih PLKN balik dari aktiviti keagamaan diorg..n kami dpt emergency called dr fasilitator yg iring diorg kata..ada dak2 gals dlm bas kena histeria..gals yg sama..gondrong tu..tp yg lebih serius dia melarat kat 2, 3 org lagi...so kami bersedia d kem kediaman nak tolong diorg..sbb yg iring dak2 tu cuma 1org jer..cian member aku tu nak kawal keadaan dlm bas. sampai jer bas..fasi2 pompuan tulun bawa turun sorg2 yg lemah2, tak larat dah..penat menjerit dlm bas agaknya hehe.. kebetulan, ada la sorg pelatih lelaki ni nak tulun.. baik ati la kunun.. sebaik jer dia sentuh tgn dak pompuan tu trus jer dak laki ni melutut...aku masa tu tak perasan...sebaik jer dgr dak2 laki lain menjerit "Bang..bang..Samuel merangkak bang...dia merangkak!!!" haaaaaaa....punya la aku terperanjat..sudah....dak ni merangkak-rangkak..sambil sondol2 tanah..mcm dah haiwan berkaki empat...sbb aku taknak keadaan kecoh terus jer aku panggil membe2 aku, fasilitator lelaki, heret budak ni masuk pejabat pengurusan..tgkat atas pejabat dak2 gals yg empat org yang lemah, termasuk la Gondrong, kami letak satu bilik n tgkat bawah kami letak dak laki yg sorg ni..sbb yg pelatih gals xda msalah sgt,..kami tumpukan kat dak laki yg sorg ni...ebat betul dak ni menggelupur...kami 7 org lelaki semua pegang dia..mata budak tu mmg dia tutup rapat ..betul2 dia pejam mata...aku kata la "Samuel buka mata kamu...cepat buka...abg tau kamu dgr sora abg..lawan dia..buka mata kamu". Mmg gasak betul dak tu..dia geleng2 kepala...apa lagi kami buat la rutin yg selalu org kena rasuk2 ni..picit ibu jari kaki dia..n baca ayat Kursi...Yg nampak respon masa kami baca ayat Kursi..yg picit ibu jari kaki..ceh aku rasa xda papapun..kami bisik ayat Kursi kat telinga dia..mmg dia geleng2 kpla..aku rasa mgkin bacaan kami tak perfect sbb benda yg dlm dak ni taknak kuar.. tak lama median dgn sendiri dak laki tu sedar n bleh tanya "Apa abang2 semua buat kat saya ni???" ewah2 dak ni..kita penat2 tulun dia camtu dia balas..nak jer aku ketuk pala dia. Tp bertambah hairan aku ni tetiba lak dia lari sembunyi dlm meja pejabat..apa kehal dak ni.."Abang! saya taknak kuar bang..ada benda kat luar atas pokok mangga tu"..aku bergegas keluar nak tgk apa ada atas pokok tu..tp mmg takda papa..mgkin benda tu masih ronda2..tp xpa la dah abih masalah..
tp masalah len lak timbul..dak2 gals bilik atas ni mula menjerit balik..4 sekali gus..aduh gawat..tak lama median dgr lak ada dak gals menjerit kat luar pejabat..aduh bertambah gawat..mcm berjangkit2 lak..dah 4+1...pastu sorg lagi, sorg lagi,sorg lagi.. smua dah 8 org..aduh mmg gawat sgt..kami 14org fasilitator smua nak urus 8org..yang tenaga tah dtg mana..mmg tak menang tangan.. mmg kami mintak bantuan pegawai perubatan..diorg pun selain perubatan fizikal mmg tau skit2 bab perubatan halus ni..menjerit n trus menjerit..mmg mlm yg penuh tenaga panas mlm tu..pegawai atas semua turun mlm tu sbb nak tgk sendiri betul ke selama ni dok dgr histeria2 nie...diorg pun nak ketawa tgk dak2 tu menjerit..hehe..kami dah mati kutu dibuatnya..jln terakhir kami minta tulun bomoh kg likas..jgn risau tak pakai asap ok. kalu pakai asap ni confirm kawan c jin2 ni..tak main ok.. bomoh ni pakai ilmu silat lawan..mmg best gila tgk dia buat..tp agak brutal dan zalim..ehhe..kena tumbuk.tampar..pijak semua da..melayang dak2 gals ni kena..hehe

'Gondrong' Itu Wujud ker??!!!

Tahun 2004 menggamit lagi perhatian aku...'Gondrong' satu perkataan yang tidak akan lekang dari kepala otak aku (tp bahasa indon maksud lain)..Mungkin aku suka amik tau benda-benda mistik nie..misteri2..seram2...cambest jer...hehe..
Malam tu cam biasa jaga dak2 pelatih PLKN..ronda2 kediaman diorg,tgk aktiviti diorg..takut ada yang buat benda tak senonoh...remaja la katakan..nafsu turun naik..Jam 9.00pm tiba masanya utk aku buat "recall" bunyinya cam rokol hehe..pelatih2 bratur dlm kumpulan masing n ketua blok akan semak nama sorg2..takut da yg ilang.. dlm dok berleter kat bebudak ni..selaku fasilitator..merangkap ketua fasilitator..aiseh...n aku dpt tau ada gak yang brani main 'spirit coin' ni..klu aku dpt tau sapa mmg ku sekeh kepala dak tu. Benda2 cam tu dak2 tu buat main..brani sgt.. abis recall aku lepas la dak2 tu awal..sbb cian lak tahan lama2.. tak lama median dgr la platih2 gals menjerit.."abg fasi!!!kak fasi tolong!!".. "celia"(bukan nama sebenar)"celia" .."dia ketawa sengsorang"...
Pulak dak..benda2 cam ni la yg aku malas nak kacau nie..bukan apa dah selalu sgt dak2 gals PLKN ni histeria..kejap menjerit..pastu ketawa..pastu diam..menjerit balik.. tp yg ni lain sket..Kami masa tu cepat la bergegas gi bilik dak tu..dia ketawa punya la happy cam happy sesgt..mengilai ketawa dia..cam dpt duit RM 1juta..happynya budak tu ketawa,...kami pun join la ketawa..sebab nampak lucu lak...hehe...Membe aku tanya la.."dik kenapa ko ketawa?"...pastu dak tu jerit sambil ketawa "Gondrong!!hahah".."Gondrong!!hahaha"..kami ketawa la dlm kehairanan..Membe aku tanya lagi" Gondrong tu apa?"...pastu nak tau dak tu kata apa..sambil ketawa happy menggilai.."Gondrong..Raja Iblis...hahhaha" membe aku masing2 termasuk la aku yg masuk lambat dlm bilik tu tersetap n trus diam.. sudah,..masing2 mula la rasa seram sejuk....
pastu dak tu trus diam sambil pandang muka kami sorg2 dgn mata mcm nak mkn org.......kami buat 'cool' sbb aku agak la benda tu saja nak mainkan kami fasi2 ni... so..

:::Syabu;Dadah Yang Aku Kenal:::


Dadah dalam dunia nie ada banyak dan pelbagai,salah satu SYABU..selama nie aku tak pernah kenal pun syabu tu macam mana dan apa kesan dia. Disebabkan satu malam,kena pulak kat orang-orang yang aku kenal,yang aku ambil berat , aku benci sangat pada benda yang orang panggil "DADAH" nie. Syabu nie susah sikit nak kesan, tak perasan kesan dia pada individu..memang tak nampak and notice yang orang tu ambil syabu.

Tapi bila dah habis dia punya 'power' tue baru kita tau.."Ooo ko ambil syabu!!". Selalunya bila dah amik syabu nie.., kita akan jadi aktif 24jam..rajin terlebih lak..tak tidur pun tak pe..tak ngantuk wa ckp lu.. tapi bila dah abis dia punya kesan... nahh.. masa nie la seksanya..tidur tu rasanya macam tak cukup katil..tak cukup 24jam tue..suara mula la serak..kadang-kadang tak kuar langsung..kita pon jadi confius "demam ker mamat nie... "punya la baik hati pergi klinik ambilkan ubat..yang hairannya ramai pula yang deman at the same time pula tu..

masa nie la dah takde duit..mula la nak mencuri..satu peket syabu yang plastik paling kecil harga rm50 ke atas..mana nak cari duit.Curi la jawabnya..pecah bilik kawan..pastu buat-buat bodo..berlakon la dia yang paling concern kata duit kawan hilang..dasar penipu...

selalunya syabu nie terkenal dikalangan remaja;student SEKOLAH MENENGAH,KOLEJ or UNIVERSITI. Selalu syabu nie org panggil BATU or ICE. Rupa syabu pula macam kaca yang pecah kecil-kecil..

so kawan-kawan sekalian, jika simpton nie ada pada rakan, sahabat handai atau ahli keluarga korang..bijak-bijak la berfikir..bantu la mereka sebanyak yang perlu..Hapuskan dadah nie....
mereka inilah yg aku maksudkan..........

=====================================================
Tujuh pelatih PLKN ditahan polis disyaki terlibat dadahUtusan Malaysia18 Mei 2004/ms 04/Dalam Negeri

KOTA KINABALU 17 Mei - Tujuh pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di kampus Universiti Malaysia Sabah (UMS) di sini ditahan polis kerana disyaki terlibat dalam penagihan dadah jenis syabu.
Mereka ditahan berikutan didapati positif dalam ujian air kencing yang dijalankan oleh Bahagian Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Kinabalu selepas diserahkan oleh pihak pengurusan UMS pada kira-kira pukul 1 pagi ini.
Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asisten Komisioner Azizan Abu Taat berkata, pihak UMS menyerahkan 12 pelatih PLKN kepada pihaknya bagaimanapun selepas ujian dijalankan lima lagi dibebaskan kerana tidak terlibat dengan syabu.
``Kita telah mendapat perintah menahan reman ketujuh-tujuh pelatih terbabit selama lima hari untuk siasatan lanjut,'' katanya ketika dihubungi di sini, petang ini.
Difahamkan, tiga daripada pelatih terbabit bertindak keluar tanpa kebenaran dengan memanjat pagar UMS pada kira-kira pukul 2 petang semalam

Hakcipta © 2004 Utusan Melayu (Malaysia) Berhad. Perpustakaan KUTKM is not responsible for any inappropriate use of information contained in this site.

1001 kenangan PLKN(Khidmat Negara 2004)

Tahun 2004,Program Latihan Khidmat Negara mula diperkenalkan, xda modul khusus,peraturan dan disiplin dalam percubaan, pendek kata semuanya masih dalam penilaian.Tikus makmal la budak2 tu semua...aku nie..terpilih jadi salah sorang fasilitator(fasi) diorg..kem Wawasan MOPLAT UMS..Kalu nak tau tugas fasi ni jadi isu suatu ketika dulu..takda tugas khas bagi setiap kem yg ditempatkan d IPT.BAgi aku..tugas kami d MOPLAT UMS sgai fasi amat jelas..jaga kebajikan dan disiplin diorg d kediaman.

Bincang punya bincang last2 membe2 fasi lantik aku jadi ketua.pikir2 ok aa..kerja tak susah pun... tau tau mak aii.. macam nak mampus tugas..tekanan ngan budak2nya...tekanan dari pihak atasan.. nak urus diri sendiri pun pening..kami nie 17orang fasi.. nak urus 200lebih pelatih.. mak aii..bukan semua fasi kerja serentak satu masa...satu masa hanya 5 org yg bertugas.. bayangkan.. mcam nak pecah kepala otak...aku sbgai ketua lagi la penin..laporan nak ari2..dengan budak sakitnya nak kena antar hospital...pastu nak tgk makan diorg... check plak blok kalu ada yg 'escape' kelas.

blok laki tu dah la 4blok 4 tingkat..jauh2 lak jarak dia..tough trus badan den haa..hihi..yg pompuan lum lagi..slamat la fasi laki tak leh masuk sembarang.. kalu tak mati lagi kena panjat tangga maut yg tinggi cam tangga batu caves tue..memang dasyat tul tugas kami..lepas semggu kami bersyukur sesgt coz ATM( Angkatan Tentera Malaysia) ditempatkan di setiap kem..seramai 12 org..tupun tak semua nya bertugas skali ikut shift.. mati jugak...itu baru citer diambang PLKN.. tak masuk tengah2 lagi..itu lagi best dan mencabat abis..N

Travelling to Seoul: Bercuti ke Seoul dengan kami.

Annyeonghaseyo!! Hello guys.. Kami ada berita baik untuk you all semua Kini KDT @koreadreamtrip nak kasi Promo FLAT RATE PRICE...